دستگاه جدیدی که می تواند قند خون کودکان را بیشتر شبیه به یک پانکراس طبیعی تنظیم کند

14 نوامبر 2018- دیابت نوع 1 در دوران کودکی ایجاد می شود و از ابتدا نیاز به مداوای مداوم و اغلب دردناک تزریق انسولین دارد. محققان با بودجه ی اهدا شده از سوی اتحادیه اروپا یک لوزالمعده ی مصنوعی را در این گروه از بیماران تست کردند. این دستگاه جدید می تواند کیفیت زندگی کودکان و جوانان مبتلا به این بیماری را تغییر دهد.
این دستگاه پوشیدنی ترکیبی از یک سنسور گلوکز، یک پمپ انسولین و یک تلفن همراه با برنامه ی آندروید است که به طور خودکار مقدار انسولین مورد نیاز را بر اساس سطح قند خون کودک تنظیم و تحویل می دهد.
مطالعات آزمایشی در اتریش، آلمان، لوکزامبورگ و بریتانیا نشان داده است که این دستگاه می تواند قند خون کودکان را بیشتر شبیه به یک پانکراس طبیعی نسبت به درمان های فعلی دیابت تنظیم کند. کودکان شرکت کننده در این مطالعات دچار نوسانات بسیار کمی در مقدار قند خون خود شده و نیازی به تزریق انسولین اصلاحی و یا آزمایش قند خون انگشتی نداشتند.
هماهنگ کننده ی این پروژه، پروفسور Hovorka از دانشگاه کمبریج در بریتانیا می گوید: این مطالعه اولین مرحله از پروژه ی KIDSAP است که بودجه ی آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده و به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و شرکت های بیمه گر نشان می دهد که این دستگاه ایمن و موثر است و امکان استفاده از آن برای کودکان جوان وجود دارد. این سیستم قبلا در چنین جمعیت جوانی مورد آزمایش قرار نگرفته بود.این امر می تواند چشم انداز درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 را تغییر دهد و به خانواده های آنها کمک کرده و بار سنگین مدیریت و نگرانی از نوسانات قند خون کودکشان را کاهش می دهد.
اعضای این پروژه، یافته های خود را از طریق رسانه های جمعی و گروه های والدین به اشتراک می گذارند و نتایج KIDSAP را در نشریات علمی منتشر می کنند.در انگلستان، سیستم بهداشت ملی اعلام کرده است که این طرح یکی از مهمترین پروژه های تحقیقاتی درمانی در 70 سال گذشته است.
گام بعدی در این پروژه، یک مطالعه بزرگتر شامل 80 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 با سن 1 تا 7 سال خواهد بود.هر کودک از پانکراس مصنوعی و یک پمپ پیشرفته و استاندارد انسولین به مدت چهار ماه برای مقایسه اثرات آنها بر سلامت، کیفیت زندگی و کاهش هزینه ها استفاده می کند.
پرفسورHovorka می گوید: همراه با هشت دانشگاه، یک سازمان پژوهشی غیر انتفاعی و دو موسسه ی فناوری کوچک و متوسط(SMEs) پروژه ی KIDSAP ادامه خواهد یافت. ما یک اجماع واقعی را برای پیشبرد این تحقیقات ایجاد کرده ایم. بدون بودجه ی اتحادیه ی اروپا و همکاری این شبکه ، ما نمی توانستیم چنین مطالعاتی را انجام دهیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20181114/New-device-can-regulate-childrens-blood-glucose-more-like-natural-pancreas.aspx